Borderlinenetvaerkets Forum
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Borderlinenetvaerkets Forum

Dette forum er tilknyttet borderlinenetvaerket.dk. Her kan du skrive både som pårørende, professionel eller hvis du selv lider af borderline.
 
ForumforsideNyeste billederTilmeldLog ind

 

 Hvor meget skal man finde sig i

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
JesperK




Antal indlæg : 2
Join date : 01/09/14

Hvor meget skal man finde sig i Empty
IndlægEmne: Hvor meget skal man finde sig i   Hvor meget skal man finde sig i EmptyMan Sep 01, 2014 3:07 am

Meget kort.

Der står at man ikke skal gå på glasskår. Man skal forholde en person med borderline virkeligheden.

Hvordan dælen gør man det ? Jeghar en person med borderline tæt på mig. Jeg føler det hun hører, ser og føler er noget heeeeeeeeeeeeeeeeeelt andet end hvad der egentlig er sket. Og så er det os andre der ikke viser forståelse.

Hvor meget skal man finde sig i? Personen har et yderst heftigt temperament, og det er altså temmelig svært at skulle være forstående over for en person, der laver en helvedes masse ballade, over noget der faktisk ikke er sket i virkeligheden.
Tilbage til toppen Go down
Netas




Antal indlæg : 17
Join date : 18/07/14
Geografisk sted : For langt væk fra mine venner

Hvor meget skal man finde sig i Empty
IndlægEmne: Hvor meget skal man finde sig i ?   Hvor meget skal man finde sig i EmptySøn Sep 14, 2014 9:03 pm

Hej Jesper.
Du skal hverken gå på glasskår eller på nogen måde acceptere den adfærd.
Kan du forklare situationen helt konkret, eller bare lidt nærmere.
Jeg er selv i forhold, med en der efter 5 år, nu har udviklet sig i en retning der stiller alvorligt spørgsmål om vores fremtid sammen, er realistisk.
Borderlineres følelser, er deres virkelighed, og vi ved alle hvor vanskelige følelser er at forholde sig til.
En måde jeg har brugt, er at ignorere og ikke anerkende den forkerte adfærd. Dvs. ikke acceptere hendes anklager, eller beskyldninger, men så nå hun er faldet ned, fortælle hvad hun faktisk gør ved andre.
Og at hun skubber en væk.
Når en borderliner er kørt op i en spids er de ude for enhver rækkevidde, og kan slet ikke nåes med hverken fornuft eller rimelighed. Måske du skal foreslå at hun får noget medicin.
Jeg må indrømme, at jeg når dertil hvor jeg anbefaler min kæreste at tage sin PN medicin, så hun ikke kommer op i de der niveauer. For det kan man slet ikke holde til i længden.

Prøv at komme med nogle eksempler på hvornår du oplever hendes problemer, værst ?=
Bedste hilsner
Netas
Tilbage til toppen Go down
JesperK




Antal indlæg : 2
Join date : 01/09/14

Hvor meget skal man finde sig i Empty
IndlægEmne: Sv: Hvor meget skal man finde sig i   Hvor meget skal man finde sig i EmptyMan Sep 15, 2014 12:21 am

Hej

Mange tak for svaret.

For at sætte relationerne på plads, så er det min kone vi snakker om, og ligeledes moren til vores 2 børn.

Jeg har kendt hende i 5 år, og selvom det til tider har været hårdt, så holder jeg jo meget af hende, da hun er det sødeste menneske, når ikke lige hun er i følelsernes vold.

Hun er IKKE diagnosticeret BorderLine, men efter at have gravet i det selv, så er jeg ikke så meget i tvivl. Jeg er egentligt bare ganske "imponeret" over at lægerne, og psykologer ikke har set den før nu.

Både graviditeten, og efter fødslen med vores første var en hård tid. Hun var tit helt oppe under loftet, og jeg kunne jo ikke gøre så meget end at prøve at appellere til hendes fornuft. Lægerne kiggede straks i deres ABC leksikon, og dømte hende til at have depression, og derefter skulle hun ta´piller derimod.
Det eneste vi fik ud af det, var en masse bivirkninger, og et sandt helvede for hende da hun skulle af med pillerne igen. Hun havde det så slemt at hun den dag idag nægter at at nogle former for medicin, og et eller andet sted kan jeg godt forstå hende.

Men som sagt. Intet blev bedre. Det var de samme op og nedture. heldigvis kan hun have lange perioder hvor alt er fint. Men hvis der kommer et eller andet der kan bringe hverdagens trummerum ud af de vante omgivelser, så kan hun omgående begynde at hyperventilere, og sige fra med det samme, da hun ikke kan rumme det. F.eks er jeg ved at skifte arbejde, og jeg skal forsøge at snakke om hvordan jeg skal forsøge at strikke mit arbejdsskema sammen. Det kan jeg ikke, da jeg ved at det vil med føre minimum smækken med køkkenlågerne, og nok også lidt råben.

Det skal siges at hun, nok modsat mange andre, ikke nægter at der er noget der ikke er som det helt skal være. Det virker dog ikke som om at hun har det store begreb om, hvad det gør ved os andre når hun er sådan.

Hun skal snarlig starte i et forløb med terapeut, men jeg har desværre ikke den store fidus til det, da jeg ved at hun ikke selv mener det er nødvendigt, og i øvrigt slet ikke har lyst til det.
Hun mener faktisk at det er min skyld, at hun er havnet i den situation, da det jo var mig der i foråret ringede til vagtlægen, da jeg bare fik nok af hendes trusler om selvmord, nedbrænde huset og kasten brudekjolen ud på græsplænen (det er når hun er værst). Det satte jo en kædereaktion igang, og denne bebrejder hun mig, i stedet for at ta imod det tilbud om hjælp der nu kommer til hende.
Den primære grund til at hun bebrejder mig, er at familieafdelingen jo også kom ind over, for at tjekke vores børns velvære. Det havde jeg intet problem med, da jeg ved at alt der er OK, og det afspejlede undersøgelsen naturligvis også. I min verden har vi nu sort/på hvidt at vi er gode ved vores børn. I hendes verden, når hun er værst, så har jeg sikret mig at jeg får børnene, hvis vi skal skilles.. Den slags pis er det ikke unormalt jeg skal høre på. Slet ikke for tiden, hvor hun hænger med snudeskaftet.

Én af grundende til at jeg er sikker på BorderLine, er at alle symptomerne passer, og der står også at børn der oplever svigt vil være i faregruppen. Der er ingen tvivl om at hun har oplevet nogle enorme svigt som barn. Hendes mor er, med pæne ord, kugle skør. Hun har gennem hele opvæksten, som udadtil har været normal, blevet bebrejdet alle morens egne fiaskoer. Det var moren der serverede maden, og alligevel var det børnenes skyld at de blev tykke, og måtte på Julemærke hjem. I en højere alder har moren lånt penge af hendes venner, og aldrig betalt dem tilbage, ligesom hun har lænset hendes konto, for de penge hun arvede efter farens død.

I nyere tid har hun også været leveringsdygtig i sviner SMS´er 2 minutter efter vores datter blev født, fordi vi nægtede at have hende med til fødslen - så jo. Jeg ser fint hvor skaden er sket.

jeg vil så gerne at jeg kunne få hende på ret køl, og få det her til at fungere - men samtidig kan jeg bare mærke at jeg er ved virkelig at være kørt træt i, at jeg ved at de mindste ting kan blive et skænderi, fordi hun hører og ser noget helt andet end hvad der sker - når jeg påpeger dette, får jeg at vide at jeg ikke skal fortælle hende hvad der er rigtigt og forkert, for hun føler det - så skal jeg ikke komme og sige at det er forkert.

Hilsen
Jesper

Netas skrev:
Hej Jesper.
Du skal hverken gå på glasskår eller på nogen måde acceptere den adfærd.
Kan du forklare situationen helt konkret, eller bare lidt nærmere.
Jeg er selv i forhold, med en der efter 5 år, nu har udviklet sig i en retning der stiller alvorligt spørgsmål om vores fremtid sammen, er realistisk.
Borderlineres følelser, er deres virkelighed, og vi ved alle hvor vanskelige følelser er at forholde sig til.
En måde jeg har brugt, er at ignorere og ikke anerkende den forkerte adfærd. Dvs. ikke acceptere hendes anklager, eller beskyldninger, men så nå hun er faldet ned, fortælle hvad hun faktisk gør ved andre.
Og at hun skubber en væk.
Når en borderliner er kørt op i en spids er de ude for enhver rækkevidde, og kan slet ikke nåes med hverken fornuft eller rimelighed. Måske du skal foreslå at hun får noget medicin.
Jeg må indrømme, at jeg når dertil hvor jeg anbefaler min kæreste at tage sin PN medicin, så hun ikke kommer op i de der niveauer. For det kan man slet ikke holde til i længden.

Prøv at komme med nogle eksempler på hvornår du oplever hendes problemer, værst ?=
Bedste hilsner
Netas
Tilbage til toppen Go down
Netas




Antal indlæg : 17
Join date : 18/07/14
Geografisk sted : For langt væk fra mine venner

Hvor meget skal man finde sig i Empty
IndlægEmne: En lang historie kort   Hvor meget skal man finde sig i EmptyMan Sep 15, 2014 8:45 pm

Kære Jesper.
Jeg kan så inderligt godt se du er i stor belastning.
Det du er ude for skal du slet ikke finde dig i.  Først og fremmest må du finde ud af om hun er villig til at ændre sig, ved at gå i terapi, og forklare at du hverken kan eller vil være hendes skraldespand. Og at hvis hun forsætter, ender det med at du går fra hende, og hun vil ende som en meget ensom person.
For der er ingen mennesker i verden, der vil finde sig i det helvede du beskriver, og der er intet i denne verden der kan legitimere den adfærd.
Borderline har jo sin rod i adfærdsmønstre.
Hvis hun ikke er villig til at ændre disse mønstre siger hun inddirekte, at hun er ligeglad med jer andre.
Du skal huske at passe på dig selv. Husk også først at henvend dig til hende når hun ikke er "psykotisk/i arousal".
Folk med borderline reagerer med følelser. Det er deres måde at opfatte verden på. Men deres følelsesapparat er meget hypersensitivt, og der skal ingen ting til, før de opfatter dig som problemet mere end det du siger.
Du må gøre hende det klart, at hvis du går ned, er der ikke nogle der kan være der for hende, og hvis det er hun ikke retter ind, så er det faktisk hendes skyld at du går ned.
INGEN og jeg mener INGEN kan gøres ansvarlig for hvad et andet menneske har i bagagen.
Det er for nemt at sige "fordi jeg har haft en lorteopvækst"
Det kan man ikke bruge som undskyldning.
Du må finde ud af om hun besidder viljen til at gøre en indsats og rent faktisk kan tænke på jer andre!
Kan hun ikke det synes jeg du skal overveje dit ægteskab.
Det lyder simpelthen helt ude i hampen.
Min søster som har borderline, forsøgt for 12 år siden at slå mig ihjel ved at stikke mig i maven med en kniv. Mine forældre dækkede over hende, og hun har den dag idag aldrig skulle stå til ansvar for noget af det som hun har gjort.
Jeg udviklede PTSD, og hjertesvigt, som følge af at bo sammen med min søster igennem opvæksten.
Derfor ser jeg ikke min søster mere, og har besluttet aldrig at se hende igen efter disse episoder.

Sumasumarum: sætter du ikke dine grænser nu, kan det koste dig livet!
Få evt. hende indlagt i en periode hvis det er for svært.
Er hun til fare for andre må hun ind. Der er ingen anden udvej.

Hvis du kan få overbevist hende om at det er nødvendigt at tage en smule medicin så vil jeg anbefale dette.
Det vigtige er her ikke om hun trives, men om i andre gør.
Jeres børn kan jo tage alvorlig skade!.
Jeg ønsker dig virkelig det bedste.
Hvis du vil i kontakt med mig. er jeg på woompack@hotmail.com- og der er du mere end velkommen til at skrive, også,
Klart du ikke kan klare dette alene!

Bedste ønsker
Netas
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Hvor meget skal man finde sig i Empty
IndlægEmne: Sv: Hvor meget skal man finde sig i   Hvor meget skal man finde sig i Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Hvor meget skal man finde sig i
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Kan ikke finde rundt ?
» Hvor meget skal der til for at være borderline?
» Erkendelse: Pårørende skal holde fast i sig selv

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Borderlinenetvaerkets Forum :: Åbent Forum - Pårørende-
Gå til: