Borderlinenetvaerkets Forum
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Borderlinenetvaerkets Forum

Dette forum er tilknyttet borderlinenetvaerket.dk. Her kan du skrive både som pårørende, professionel eller hvis du selv lider af borderline.
 
ForumforsideNyeste billederTilmeldLog ind

 

 Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....

Go down 
+7
Tina Kvist
SOX
Linda S
VickiS
Helle Bernhard
Bella1980
Admin-Pia
11 deltagere
ForfatterBesked
Admin-Pia

Admin-Pia


Antal indlæg : 66
Join date : 17/02/12
Age : 51
Geografisk sted : Frederiksberg - København

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyMan Feb 20, 2012 12:20 pm

Nogle læger mener, at borderline forsvinder med alderen. Hvad mener du?

Jeg selv er 39 år nu og jeg synes ikke at jeg har fået mindre borderline pga alderen, men - i mit tilfælde - pga den borderline behandling jeg har fulgt i over et år.

Alligevel kan det da godt være, at noget af mit (hidsige) temperament er dalet i takt med at jeg er blevet ældre? Hm ..

Må I alle få en super dag What a Face

Hilsen twtw

Tilbage til toppen Go down
http://www.piasverden.dk
Bella1980

Bella1980


Antal indlæg : 2
Join date : 20/02/12
Geografisk sted : Midtjylland

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyMan Feb 20, 2012 7:46 pm

Jeg tror ikke at Borderline på magisk vis forsvinder og man bliver rask helt automatisk, blot fordi man bliver ældre... meen i så fald at det skulle være tilfældet - så vil jeg GLÆDE mig til at blive 90år Wink

Jeg tænker at det handler om at jo ældre man bliver jo mere livserfaring får man - oveni tror jeg at personligheden med tiden vil modnes og man lærer af sine "fejl"...

Ønsker alle en super duper dejlig dag sunny
Tilbage til toppen Go down
8129
Gæst




Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Parforhold og udefrakommende faktorer   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyLør Mar 10, 2012 10:03 pm

Personligt kan jeg godt mærke at jeg er blevet mere moden med alderen og i mine parforhold (har kun 1 af gangen hihi -og er i 1 nu på 2. år) Very Happy , men for mig er det altoverskyggende at jeg er i et godt parforhold for at jeg ikke reagere for voldsomt på mit følelsesregister bounce . Så på den måde kan jeg godt mærke at det er dalende med alderen og blevet lettere at være til i min egen krop queen , men ikke dermed sagt at hele min 'borderline' forsvinder, for jeg vil stadig være den følsomme pige jeg er -min personlighed kan der ikke laves om på, måske højst justeres lidt på hen af vejen med hjælp fra udefrakommende faktorer der forstår mig study , som den person jeg er med eller uden diagnose er jeg stadig bare mig Smile
Tilbage til toppen Go down
1960
Gæst




Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Ja det bliver bedre   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyLør Mar 10, 2012 11:45 pm

Jeg er 51. Haft borderline siden jeg var 18. I mange år var der periodevise bedring for så at komme tilbage med fuld styrke. Men det er blevet bedre, men først de sidste par år - tilbagefaldene er ikke så voldsomme som før. Så jeg håber det engang helt holder op. Men ikke med hænderne i skødet - jeg gør alt for at få det bedre. Men jo det er en hjælp fra naturen at det klinger af med årene.
Tilbage til toppen Go down
Helle Bernhard

Helle Bernhard


Antal indlæg : 2
Join date : 15/03/12
Geografisk sted : Horsens

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Diagnosen som 45 årig   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyTors Mar 15, 2012 11:46 pm

Jeg fik først min diagnose da jeg var 45

Ungdoms årene var skrækkellige
Mine forhold ødelagde jeg på stribe

Da diagnosen blev stillet startede jeg for 1 år siden i et2 årigt forsøg i Århus som indeholder enkelt og gruppe teapi
Her lærer jeg at lukke op. finde tilliden til andre mennesker
Jeg lærer atstyre min vrede og at takle mine følelser på en mere hensigtsmæssig måde

Ingen tvivl om at det rykker den rigtige rening.Men da jeg jo levede mange år med de symptomer fandt jeg jo mere eller minre heldige/gode måder at takle tingene på

Mange som har været igennem de forløb i Århus kommer ud på den anden side med en forbedret livs kvalitet.Medicin fri og meget meget klogere på sig selv

Om jeg tror det bliver bedre med årerne .....ja fordi man som yngre jo kæmper meget med identitetsfølelserne, selvtilliden, forhold.Der falder lidt mere ro over en jo mere moden mn bliver.Derfor ser jeg faktisk sjældent patienter på min alder deroppe
Tilbage til toppen Go down
VickiS

VickiS


Antal indlæg : 6
Join date : 17/02/12
Age : 42

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyOns Mar 21, 2012 12:12 am

Nej jeg tror ikke at Borderline forsvinder med alderen, men som andre har været inde på, så tror jeg også at hormon niveauet jo ligesom daler år efter år, og med det meget af temperamentet og følgerne heraf. Samtidig så tror jeg også på at uanset hvad du går igennem/har gået igennem så vil årene af dit liv give dig værktøjer, eller lade dig udvikle dem, som du kan bruge til at håndtere din Borderline. Livserfaring, både god og dårlig, giver os jo overlevelsemekanismer. Det som jeg tror man et langt stykke hen af vejen har brug for, er hjælp til at finde ud hvilke mekanismer der er hensigtsmæssige, og hvilke der skal modereres Smile Altså kort sagt: En gang Borderline - altid Borderline. Men med muligheden for at leve bedre og bedre med det Smile
Tilbage til toppen Go down
http://vicki-ramblings.blogspot.com/
Linda S




Antal indlæg : 41
Join date : 17/02/12
Age : 41
Geografisk sted : Sønderjylland

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyOns Mar 21, 2012 3:27 am

Jeg tilslutter mig koret om at borderline ikke forsvinder af sig selv bare fordi man bliver ældre. Jeg tror I har ret i at man pga af livserfaring og hårdt arbejde med sig selv kan være med til at dæmpe symptomerne.

Jeg bliver altid så irriteret når fagpersoner siger til mig: 'ja, borderline bliver jo mindre når man bliver ældre' Hvad f***** skal det hjælpe mig nu??? Jeg er 30 (næsten) og jeg vil have behandling NU! og ikke sidde og vente på at jeg bliver gammel og 'rask'
Tilbage til toppen Go down
SOX

SOX


Antal indlæg : 1
Join date : 28/03/12
Geografisk sted : Region Sydjylland

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyTors Mar 29, 2012 12:03 am

har lige fået en midlertidig diagnose som borderline og skal så til yderligere udredning - når der er plads i systemet .. Lægen der (psyk skadestue) sagde at borderline vokser man ikke sådan lige fra...
Nej DET tror jeg ... hæhæ ... konen her er 49 cheers
Er fuld af spørgsmål - men kan faktisk ikke lige finde ud af at stille dem.. håber det kommer ...
Tilbage til toppen Go down
http://www.detharjegdaenafmengiverdenkuntilnogenjegkender.dk
Linda S




Antal indlæg : 41
Join date : 17/02/12
Age : 41
Geografisk sted : Sønderjylland

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyTors Mar 29, 2012 7:00 am

SOX skrev:
har lige fået en midlertidig diagnose som borderline og skal så til yderligere udredning - når der er plads i systemet .. Lægen der (psyk skadestue) sagde at borderline vokser man ikke sådan lige fra...
Nej DET tror jeg ... hæhæ ... konen her er 49 cheers
Er fuld af spørgsmål - men kan faktisk ikke lige finde ud af at stille dem.. håber det kommer ...


SOX - Jeg synes du skal søge om at komme med i både den lukkede gruppe og i FB-gruppen (hvis du da ikke allerede er det) - Du skal bare 'gribe fat' i en af administratorene og så hjælper de dig :-)
Tilbage til toppen Go down
Admin-Pia

Admin-Pia


Antal indlæg : 66
Join date : 17/02/12
Age : 51
Geografisk sted : Frederiksberg - København

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptySøn Apr 08, 2012 2:53 am

Hvor ER det fedt, at så mange af jer har bidraget til emnet!! Smile

Jeg selv tænker, at jeg har fået det bedre/nemmere på visse områder - men sværere på andre, og jeg er i dag 39 år. Så....ja....jeg ved ski ikke om min Borderline bliver mindre med tiden. Det kan jeg ikke helt sige.... Omvendt giver det god mening, det der med, at man bliver mere moden med tiden....

Og SUPER at læse, at nogle af jer føler, at det ER blevet nemmere Smile Tillykke med det Smile !!
Tilbage til toppen Go down
http://www.piasverden.dk
Tina Kvist

Tina Kvist


Antal indlæg : 7
Join date : 09/03/12
Age : 45
Geografisk sted : Højbjerg(Århus)

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyMan Apr 09, 2012 12:58 am

Jeg tilslutter mig de andre.... Tror ikke man "vokser fra" det, men at man lærer med tiden at tackle det på den bedste måde man kan.
Jeg kan ikke sige jeg har fået det bedre fordi jeg har været 1 år i DAT(grunden til det kun var et år, er fordi det var et projekt i Århus, hvor vi kun fik 11 måneder og så slut uanset hvor langt vi var Crying or Very sad ), for ved jo ikke om jeg havde fået det bedre uden jeg havde fået det, men har lært en masse nye redskaber.
Jeg tror det altid vil være i en og man lærer at leve med det....
Desværre er der jo mange af "os" der også har depressioner og angst oveni, som "trigger" noget i borderlinen når det er til stede.....
Man lærer også hvordan man skal gøre i forskellige situationer, så man ikke flipper helt ud......
Tilbage til toppen Go down
http://www.tinadesign.dk
Lars R




Antal indlæg : 2
Join date : 13/06/12
Age : 42
Geografisk sted : Odense

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyOns Jun 13, 2012 9:44 am

Jeg tilslutter mig dem som siger at borderline ikke forsvinder.
Men nu ældre vi bliver nu bedre kan vi takle symptomerne og bedre takle problemerne.
For mit vedkommende tror jeg hvert fald aldrig det forsvinder.

Og min psykiater har da også sagt jeg ikke skal regne med det forsvinder. Men at man kan behandle mod at klare hverdagen bedre Smile
Tilbage til toppen Go down
Nete




Antal indlæg : 6
Join date : 04/11/12
Age : 68
Geografisk sted : Randers

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyOns Nov 07, 2012 3:31 am

Ubearbejdet tror, jeg heller ikke at borderlinen "går over", men man bliver mildere og rundere med årene.
Er 57 og har kæmpet hele livet med mit uden at vide hvad det var. Har ikke villet acceptere det. Oplever nu at hele mit system er træt og udbrændt.


Lever nu mere eller mindre tilbagetrukket.

VH Nette
Tilbage til toppen Go down
gokkenok
Gæst




Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyTirs Jul 23, 2013 12:48 pm

Kære Alle,

Der er nogle - specielt i det amerikanske sundhedsvæsen - som påstås at være kommet gennem recovery.

Selvfølgelig kan det jo udmærket være rigtigt.

Det ville derfor være smart, hvis de amerikanske modeller blev taget i brug her i landet.

Jeg opdagede selv min diagnose for små tyve år siden. Et halvt år efter var psykiatrien enig med mig, og to år efter blev jeg screenet hos en anden uafhængig psykiater. Samme diagnose.

Fint. Kunne vel lige så godt bruge min uddannelse inden for psykologi til noget, og brugte så tyve år på at "ændre" min personlighed.

Jo...noget blev da ændret...og karaktertrækkene fra to andre PF blev da pænt nogenlunde udvisket - men borderline er jeg stadig, nu med Bipolar II, og en del af borderlineproblematikken er også blevet mindre som årene er gået.

Så lad være med at stille for store forventninger til, at BPD vil forsvinde. På den anden side set, kan DU jo være en af de heldige, hvor den gør.
Tilbage til toppen Go down
Klub




Antal indlæg : 1
Join date : 03/12/14

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyOns Dec 03, 2014 10:23 am

Jeg er 51 år gammel, og skal først nu til en udredning, man kunne kalde det sjusk i psykiatrien. Jeg har flere indlæggelser bag mig, når jeg bliver hård presset/ presser mig selv, regerer jeg med angst, tvangstanker. Selv har jeg paradoksalt aldrig tænkt på mig selv, som en kvinde med forstyrrelser, med det gør jeg nu.
Jeg er lige blevet udskrevet, og visiteret til psykiatrisk klinik...
Noget af det der kendetegner mit liv er især ensomhedsfølelsen, og lysten til det "gode liv" de gode mænd,(dem har der ikke været mange af) lysten til at være en del af fælledskabet, og ikke altid føle mig anderledes..
Håber at jeg når det i dette liv..
Very Happy Selvfølgelig har jeg lært noget hen af vejen, og særligt efter denne indlæggelse, er mit liv sat i perspektiv.
Vil rigtig gerne høre fra andre, om deres evne til at knytte nære bånd forhold efter behandling.... Suset
Tilbage til toppen Go down
mifune




Antal indlæg : 3
Join date : 14/04/15

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyTirs Apr 21, 2015 8:41 am

Linda S skrev:
Jeg tilslutter mig koret om at borderline ikke forsvinder af sig selv bare fordi man bliver ældre. Jeg tror I har ret i at man pga af livserfaring og hårdt arbejde med sig selv kan være med til at dæmpe symptomerne.

Jeg bliver altid så irriteret når fagpersoner siger til mig: 'ja, borderline bliver jo mindre når man bliver ældre' Hvad f***** skal det hjælpe mig nu??? Jeg er 30 (næsten) og jeg vil have behandling NU! og ikke sidde og vente på at jeg bliver gammel og 'rask'


Det er meget ærgeligt hvis du har haft fagpersoner omkring dig med den konstatering! Så har de ikke sat sig ind i, eller forstand på hvad de siger. Når noget gør dig rask eller når noget heler, er det fordi det tager tid, det er den eneste fornuftige grund til at sige at borderline bliver bedre med alderen. Fordi du SELV heler med tiden hvis du er åben for det. Du siger du vil have behandling nu og ikke vente. Hvad vil du vente på som du forventer de kan hjælpe dig med?
Tilbage til toppen Go down
mifune




Antal indlæg : 3
Join date : 14/04/15

Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... EmptyTirs Apr 21, 2015 8:49 am

gokkenok skrev:
Kære Alle,

Der er nogle - specielt i det amerikanske sundhedsvæsen - som påstås at være kommet gennem recovery.

Selvfølgelig kan det jo udmærket være rigtigt.

Det ville derfor være smart, hvis de amerikanske modeller blev taget i brug her i landet.

Jeg opdagede selv min diagnose for små tyve år siden. Et halvt år efter var psykiatrien enig med mig, og to år efter blev jeg screenet hos en anden uafhængig psykiater. Samme diagnose.

Jeg tror virkelig på at hvis der arbejdes ud fra recovery teorien så vil fagpersoner have et stærkt redskab til at hjælpe med at "kunne overskue et puslespil på uendelige brikker" til at den enkle selv lægger brikkerne efterfølgende. Kunsten er at gå fra afhængighed til uafhængighed. Tak for at nævne recovery teorien.
Fint. Kunne vel lige så godt bruge min uddannelse inden for psykologi til noget, og brugte så tyve år på at "ændre" min personlighed.

Jo...noget blev da ændret...og karaktertrækkene fra to andre PF blev da pænt nogenlunde udvisket - men borderline er jeg stadig, nu med Bipolar II, og en del af borderlineproblematikken er også blevet mindre som årene er gået.

Så lad være med at stille for store forventninger til, at BPD vil forsvinde. På den anden side set, kan DU jo være en af de heldige, hvor den gør.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty
IndlægEmne: Sv: Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....   Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? ..... Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Forsvinder borderline med alderen - mener DU?? .....
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Borderline blog
» borderline?
» er jeg borderline?
» Har jeg borderline?
» Borderline?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Borderlinenetvaerkets Forum :: Åbent Forum - Borderline-
Gå til: